Skip to main content
circle

Plany wakacyjne pod dyktando inflacji

N Nadchodzące lato to doskonały czas na wakacyjny wyjazd i odpoczynek, a przynajmniej teoretycznie. W ubiegłym roku na nasze urlopy w dużym stopniu wpłynęła bowiem pandemia. 2022 rok przyniósł z kolei nowe wyzwania – rosnącą inflację i stopy procentowe, które mocno odbiły się na naszych portfelach. Jak w takiej sytuacji wyglądają plany urlopowe, ile zamierzamy wydać na zasłużone wakacje i jaki procent z nas na nie w ogóle nie pojedzie? Na te pytania odpowiada nowy PAYBACK Opinion Poll.

Większość respondentów badania PAYBACK przyznała, że inflacja w dużym (50%) lub pewnym (20%) stopniu wpłynęła na ich tegoroczne plany wyjazdowe. Rosnące ceny przede wszystkim odbiły się na naszych urlopowych budżetach, co wskazał co trzeci ankietowany, a także na tym, gdzie pojedziemy (26%) i na jak długo (14%).

quote
Nie oznacza to jednak, że w tym roku w ogóle zrezygnujemy z zasłużonego odpoczynku. Ponad połowa respondentów PAYBACK Opinion Poll planuje wakacje w lipcu lub sierpniu. Niestety wśród nas jest też grupa, która zamierza zrezygnować z dłuższego urlopu. Najczęstszym powodem, który wskazał co trzeci ankietowany, jest brak funduszy.
Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska

Kierunek Polska

Podobnie, jak w ubiegłorocznym badaniu PAYBACK, i w 2022 roku większość respondentów (59%) zadeklarowała urlop wyjazdowy w Polsce. Na zagraniczną eskapadę zdecyduje się 21% ankietowanych, natomiast w domu zostanie 13% z nas. Z kolei urlop zarówno w kraju jak i zagranicą spędzi jedynie 7% respondentów.

Jeśli urlop w Polsce to… głównie nad morzem. Polskie wybrzeże odwiedzi w tym roku co trzeci urlopowicz planujący wakacje w kraju. Z kolei w góry lub nad jezioro wyjedzie odpowiednio 20% i 15% respondentów. W kwestii preferowanego kierunku zagranicznego wyjazdu bezsprzecznie wygrywa Europa. Na wakacje na Starym Kontynencie zdecyduje się aż 91% osób wyjeżdżających za granicę.

quote
Jeśli chodzi o najczęściej wybieraną bazę noclegową, tu preferencje Polaków są różne. O ile w przypadku wakacji w kraju trudno wskazać zdecydowanego faworyta, o tyle podczas zagranicznego urlopu najchętniej śpimy w hotelach, które zamierza wybrać 54% ankietowanych.
Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska

Podczas wakacji w Polsce najczęściej wybieranym środkiem transportu jest samochód, który wskazało blisko 80% osób biorących udział w badaniu PAYBACK. Natomiast wyjazd zagraniczny, co nie powinno być niespodzianką, zazwyczaj oznacza dla nas podróż samolotem, na co zdecyduje się prawie 60% ankietowanych.  Z kolei co trzeci respondent wybierze auto.

Budżet pod specjalnym nadzorem

Szacując urlopowe wydatki, po 21% badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 500 a 1000 zł i między 1500 a 2000 zł a na osobę, a 20% – pomiędzy 1000 do 1500 zł. Tegoroczne wakacje sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 81% respondentów. Co ważne, planując wakacyjny budżet większość z nas (60%) zamierza uwzględnić w nim zakup ubezpieczenia podróżnego.

Jedną z kluczowych kwestii podczas wakacji jest też oczywiście to, gdzie będziemy jeść. I tak – blisko 40% ankietowanych zamierza samodzielnie przygotowywać posiłki, prawie 30% będzie odwiedzać lokalne restauracje, a co czwarty respondent będzie miał zapewnione wyżywienie w miejscu wakacyjnego pobytu.

quote
Z naszego badania wynika też, że Polacy bardzo cenią sobie niezależność. Prawie 90% z nas organizuje urlop samodzielnie. Zazwyczaj korzystamy wtedy z możliwości, jakie daje nam internet. Aż 80% ankietowanych „załatwia” konieczne formalności online.
Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska

Najnowsze aktualności

PAYBACK otwiera worek prezentów! Trwa wielka świąteczna akcja Programu PAYBACK… Czytaj więcej
Rafał Grędziszewski dołącza do PAYBACK Polska PAYBACK Polska jeszcze mocniej stawia na rozszerzanie… Czytaj więcej
Więcej niż moda?! Polacy polubili „zero waste” Przyspieszające zmiany klimatu, galopujące ceny i… Czytaj więcej
scroll-to-top