Skip to main content
circle

Black Friday i Cyber Monday – jak Polacy korzystają z listopadowych promocji?

B Black Friday na stałe rozgościło się w kalendarzu promocji sklepów w Polsce. Specjalne oferty kuszą klientów już nie tylko w tygodniu poprzedzającym zakupowy piątek, ale coraz częściej od początku listopada. Jaki stosunek do Black Friday i Cyber Monday mają Polacy? Czy chętnie korzystają ze specjalnych ofert i jakich rabatów spodziewają się z tej okazji? Przedstawiamy wyniki tegorocznego badania PAYBACK Opinion Poll Black Friday i Cyber Monday.

Coraz więcej Polaków wie o Black Friday

Chociaż ostatni piątek listopada jako dzień rekordowych rabatów na start przedświątecznych zakupów zagościł w Polsce stosunkowo niedawno, dla 88% osób ta tradycja jest już znana. W ubiegłym roku świadomość dotyczącą Black Friday i Cyber Monday deklarowało 86% ankietowanych*. Co ciekawe, wiemy, na czym polegają te specjalne dni, ale… nie do końca potrafimy je umiejscowić w czasie. 35% respondentów przyznaje, że nie wie, kiedy wypada Black Friday. Wynik ten jest jednak znacząco bardziej optymistyczny niż w ubiegłym roku, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło aż 56% ankietowanych.

*Z wynikami ubiegłorocznej ankiety Black Friday i Cyber Monday można zapoznać się w artykule „Black Friday i Cyber Monday – nadchodzi czas dla łowców okazji” z listopada 2022 roku.

 

Spontaniczne zakupy

Świadomość dotycząca Black Friday rośnie, ale czy to sprawia, że Polacy planują na ten czas zakupy? Wyniki Opinion Poll wskazują, że polowanie na rabaty i specjalne oferty wciąż odbywa się spontanicznie, a tylko bardzo mały odsetek osób deklaruje, że nie weźmie udziału promocjach. Na pytanie „Czy planuje Pan/i zakupy podczas tegorocznych akcji Black Friday lub/i Cyber Monday?” odpowiedzi „Tak” udzieliło 39% osób, „Jeszcze nie wiem” 56%, a „Nie” jedynie 5%. Wśród ostatniej grupy większość respondentów po prostu nie planuje zakupów w tym okresie (45%), zaś 35% wskazuje, że nie wierzy w oferowane promocje.

W ubiegłorocznym badaniu prawie 60% ankietowanych nie wiedziało jeszcze, czy zdecyduje się na zakupy podczas Black Friday i Cyber Monday. Wyniki ankiety z 2023 pokazują, że ostatecznie co drugi konsument zdecydował się „łowy” w tym czasie – zakupy w 2022 roku zrobiło 52% osób. Oznacza to jednocześnie wzrost w stosunku do dwóch poprzednich lat, kiedy w Black Friday brało udział około 46% respondentów.

 

Inflacyjne oszczędności, łowienie okazji i świąteczne prezenty: motywacje zakupowe

Jak widać, promocyjne zakupy cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Smart shopping jako coraz powszechniejsza postawa konsumencka oczywiście w pewnym stopniu tłumaczy tę tendencję. Na pytanie „Czy uważa Pan/i, że oferty na Black Friday i Cyber Monday to dobry sposób na złowienie okazji cenowych/realnych oszczędności w dobie inflacji?” przeważająca większość badanych, bo aż 54%, udzieliła odpowiedzi „Raczej tak” – chociaż tylko co trzeci badany określa siebie jako „łowcę okazji”.

Wyniki badania wskazują, że inflacja jest ważnym motorem napędowym dla Black Friday. Aż 42% respondentów wskazuje rosnące ceny jako przyczynę polowania na promocje, przy czym 14% powołuje się na ograniczone możliwości finansowe wynikające z wyższych kosztów codziennego życia. Ale jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego wypatrujemy atrakcyjnych rabatów w ostatni weekend listopada! Aż 57% Polaków w tych dniach chce zrobić świąteczne zakupy i zaopatrzyć się w prezenty na Boże Narodzenie i Mikołajki.

 

Na jakie produkty polujemy w Black Weekend?

Kategorie produktowe, które najbardziej interesują polskich konsumentów w czasie listopadowych wyprzedaży, to nieodmiennie odzież i buty (22%), elektronika (17%) oraz kosmetyki i perfumy (13%). Znacznie rzadziej polujemy na artykuły codzienne, takie jak artykuły dla dzieci (5%), artykuły spożywcze (4%) oraz chemia gospodarcza (2%). Oto, jak rozkłada się zainteresowanie poszczególnymi kategoriami wśród kobiet i mężczyzn w Polsce:

Dane pokazują także, że większość konsumentów oczekuje rabatów powyżej 30%. Dla 30% respondentów atrakcyjne byłyby obniżki cen wysokości 30-50%, dla 22% – rabaty 50-70%, a na okazje rzędu -70% i więcej polować będzie 15% uczestników badania. 20% nie ma sprecyzowanych oczekiwań co do wysokość ofert z okazji Black Friday.

Rosnącemu apetytowi na promocyjne łowy odpowiada budżet, który planujemy przeznaczyć na zakupy. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, niemal co czwarta osoba przewiduje, że wyda w Black Friday i Cyber Monday 301-500 zł, 22% – ponad 800 zł, a aż 20% nie określiło jeszcze tej kwoty.

W Black Friday wygrywają zakupy online

Chociaż w Polsce raczej nie zdarzają się tłumy, które znamy z relacji z zagranicznych wyprzedaży, konsumenci w kraju zdecydowanie lepiej zapatrują się na perspektywę zrobienia zakupów w sklepach internetowych. Na shopping w sieci w ubiegłym roku zdecydowało się 52% osób – aż o 15% więcej niż w 2021 r. Kolejne 28% zakupy w Black Friday zrobiło zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych. Wyłącznie stacjonarne salony odwiedziło tylko 20% respondentów.

Co ciekawe, internet stał się dla konsumentem również pierwszym wyborem w poszukiwaniu informacji o rabatach i ofertach specjalnych ich ulubionych marek. Wśród najczęstszych źródeł, z których czerpią taką wiedzę, respondenci wskazywali: media społecznościowe, strony z ofertami promocyjnymi i serwisy internetowe sklepów lub producentów, a także newslettery. Z bardziej tradycyjnych form, jak radio i telewizja, korzysta 28%, a 10% uczestników badania zadeklarowało, że szuka takich informacji w sklepach stacjonarnych. Niezawodna okazuje się także tzw. „poczta pantoflowa” – aż 11% ankietowanych dowiaduje się o promocjach od znajomych i rodziny. Poszukiwania wiadomości na temat rabatów na Black Friday i Cyber Monday zaczynamy najczęściej na kilka dni przed. Takiej odpowiedzi udzieliło 34% osób.

Najnowsze aktualności

57% Polaków obchodzi walentynki Każdego roku z początkiem lutego w sklepach… Czytaj więcej
Portfel kart PAYBACK
Portfel PAYBACK. Wszystkie karty w jednym miejscu PAYBACK Polska poszerza zakres funkcjonalności… Czytaj więcej
scroll-to-top