Skip to main content
circle

43% Polaków zaniepokojone rozwojem AI - podsumowanie wyników I cz.

C Cel badania: Przeanalizowanie postrzegania szans i zagrożeń związanych z wdrożeniem sztucznej inteligencji przez opinię publiczną oraz diagnoza poziomu jej obecnego wykorzystania
Badanie przeprowadzone zostało w lutym 2024 roku
Liczba respondentów: 404

Jak Polacy oceniają swoją wiedzę na temat AI i skąd czerpią informacje

Nieco ponad 60% Polaków uważa, że potrafią zdefiniować, czym są algorytmy sztucznej inteligencji. Jednocześnie 36% uczestników ankiety stwierdziło, że nie czuje się wystarczająco poinformowana o obecnym poziomie rozwoju sztucznej inteligencji, a aż 43% miało problem z określeniem czy ich poziom wiedzy jest dla nich wystarczający.

Uczestnicy badania zostali zapytani o to, skąd czerpią informacje na temat sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość respondentów wskazała w tym zakresie na Internet oraz media społecznościowe.

Źródło wiedzy % wskazań respondentów
Z internetu 82,3%
Z mediów społecznościowych 25,8%
Z telewizji 19,1%
Od rodziny i znajomych 13,6%
Z prasy 11,7%
Ze szkoleń, webinarów i konferencji 10,2%
Z pracy 9,5%
Z radia 7,6%
Z filmów i seriali 7,5%
Z książek 5,8%

 

Chat GPT najpopularniejszą formą kontaktu z AI, największą barierą brak pomysłu na zastosowanie

Ponad połowa (52%) Polaków jeszcze nigdy nie korzystała z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji takich jak Chat GPT. Co ciekawe, 12% uczestników ankiety nie wie, czy kiedykolwiek miało okazję używać tego typu rozwiązań.

Najpopularniejszym narzędziem wykorzystującym sztuczną inteligencję okazał się Chat GPT, z którego korzystało 27% Polaków. Dużą popularnością cieszyły się również narzędzia umożliwiające generowanie grafik (12%). Mniej popularne okazały się narzędzia służące do generowania dźwięku (4%).

Uczestników badania posiadających doświadczenie z AI zapytano również o to, do czego wykorzystują oni narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Zdecydowanie najpopularniejszymi odpowiedziamibyły generowanie pomysłów oraz wykorzystywanie sztucznej inteligencji jako substytutu dla wyszukiwarek. Poza tym duża część respondentów wskazała, że wykorzystuje wsparcie sztucznej inteligencji do pracy i nauki.

Wykorzystanie % całej badanej populacji
Korzystam z nich jak z wyszukiwarki do znalezienia odpowiedzi 16,4%
Szukam pomysłów, kiedy mi ich brakuje 15,2%
Wykorzystuję do pracy 12,8%
Wykorzystuję do nauki 7,7%
Generuje grafiki 6,9%
Tłumaczę obcojęzyczne teksty 5,7%
Tworzę teksty 5,4%
Generuję streszczenia 3,7%
Tłumaczę polskie teksty na inne języki 2,9%
Konsultuję decyzje 2,4%
Generuję dźwięki 1,5%
Tworzę plany i harmonogramy 1,5%
Sprawdzam poprawność kodu programistycznego 1,3%
Inne 4%

 

Wciąż jednak spora grupa Polaków nie korzysta z narzędzi opartych na AI. Dlaczego? Najczęstszymi odpowiedziami było stwierdzenie, że tego typu rozwiązania nie są im po prostu im potrzebne, brak zaufania do sztucznej inteligencji oraz brak wiedzy dotyczącej wykorzystania takich narzędzi.

Powód powstrzymujący od wykorzystania AI % całej badanej populacji
Nie jest mi to po prostu potrzebne 18,1%
Nie mam zaufania do takich narzędzi 13,5%
Nie wiem jak korzystać z takich narzędzi 8,7%
Nie mam czasu na zgłębianie takiej wiedzy 7,4%
Nie wiem na ile efekty pracy takich narzędzi są rzetelne i wiarygodne 6,3%
Nie wiem gdzie znaleźć takie narzędzia 5,1%
Inne 0,5%

 

Wszyscy uczestnicy badania zostali zapytani o ocenę, czy obecne sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji są etyczne. Zdecydowana większość miała problem z odpowiedzią, wskazując opcję trudno powiedzieć (56%). Drugą najczęściej wskazywaną była ocena negatywna (25%). Pozytywnie etykę obecnego wykorzystania AI ocenia mniej niż co 5 Polak (18%).

AI ma wpływ na codzienne życie i budzi obawy

Blisko 53% Polaków uważa, że sztuczna inteligencja ma wpływ na codzienne życie. Przeciwną opinię posiada 22%. Stosunkowo duża, bo aż 26%, grupa nie miała zdania.

W ramach badania respondenci zostali zapytani również o to, czy są zadowoleni z rozwoju sztucznej inteligencji oraz, czy są zaniepokojeni postępami w tej dziedzinie.

W przypadku pierwszego z nich blisko połowa Polaków nie ma zdania. Wśród pozostałych respondentów wygrała grupa osób zadowolonych z rozwoju AI (27%), jednak przewaga nad osobami niezadowolonym (23%) była nieznaczna.

Wyraźniejszy wyniki przyniosło pytanie o zaniepokojenie rozwojem AI, które odczuwa 43% Polaków, wobec zaledwie 24% odpowiedzi przeciwnych. Pozostałe 33% respondentów wybrało opcję trudno powiedzieć.

Respondenci zostali poproszeni o wskazanie, jakie zagrożenia ich zdaniem wynikają z rozwoju sztucznej inteligencji. Zaledwie 5% badanych stwierdziło, że nie widzi żadnego zagrożenia. Wśród najpopularniejszych obaw znalazły się kwestie cyberprzestępczości i problemów z prywatnością, które wskazały blisko połowa respondentów.

Zagrożenie % wskazań
Wzrost cyberprzestępczości 51,8%
Zagrożenie prywatności 49,9%
Wzrost bezrobocia 49,6%
Manipulacja i dezinformacja 43,0%
Ogłupienie społeczeństwa 22,1%
Gorsza obsługa klientów przez sklepy i firmy 7,7%
Spadek jakości produktów i usług 5,6%
Inne 3,6%
Wzrost cen produktów i usług 3,3%
Nie widzę zagrożenia 4,5%

Podsumowanie

Wśród konsumentów widoczny jest duży dystans do rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Jednocześnie duża grupa osób nie miała okazji samodzielnie sprawdzić, jak tego typu narzędzia działają w praktyce oraz nie widzi dla nich praktycznego wykorzystania. W wielu pytaniach wysokie dwucyfrowe wyniki uzyskiwały opcje nie wiem i trudno powiedzieć. Jak wskazuje ekspert z firmy PAYBACK, jest to sygnał, że branżę AI czeka duże wyzwanie.

Analizując wyniki badania, można wskazać, że dużym wyzwaniem dla firm oferujących AI będzie edukacja konsumentów. Wiele osób nie jest pewna, czy posiada wystarczającą wiedzę na temat rozwoju tej technologii, a odpowiedzi „nie wiem” i „trudno powiedzieć” regularnie uzyskiwały wysoki poziom wskazań. Jednocześnie widoczne są mocne obawy dot. zarówno etyki, jak i możliwych negatywnych konsekwencji wynikających z implementacji sztucznej inteligencji. Chcąc kontynuować rozwój i wdrażanie AI, należy przygotować odpowiednie działania komunikacyjne zawierające odpowiedzi na wszystkie znaki zapytania oraz obawy konsumentów – mówi Artur Wyszyński, Menadżer ds. wdrożeń oraz rozwoju struktur IT w PAYBACK.

scroll-to-top