17% Polaków deklaruje, że padło ofiarą cyberataku – 2. część wyników badania
Badanie przeprowadzone zostało w marcu br.
Liczba respondentów: 404
Urządzenia mobilne królują – jak je zabezpieczamy?
Dla 67% Polaków urządzenia mobilne są głównymi urządzeniami wykorzystywanymi do przeglądania internetu. Wobec tak dużej popularności tego typu rozwiązań naturalne jest zapytanie o to, z jakich środków bezpieczeństwa korzystają ich użytkownicy.
Zdecydowanie najpowszechniejszą formą zabezpieczenia tabletów i smartphone’ów jest ustawienie kodu PIN lub ustawienie wzoru, który należy narysować w celu odblokowania urządzenia, z którego korzysta 65% respondentów. Niewiele mniej osób (64%) deklaruje, że nie otwiera linków wysyłanych za pośrednictwem wiadomości SMS. Dużą popularnością cieszy się również – automatyczne blokowanie ekranu po określonym czasie (59%), korzystanie z aplikacji pobieranych tylko z oficjalnych źródeł (57%), regularne aktualizacje systemu operacyjnego (55%) oraz posiadanie oprogramowania antywirusowego (54%). Na plus należy również zaznaczyć, że tylko 0,9% respondentów przyznało się do braku jakichkolwiek zabezpieczeń.
W jaki sposób zabezpiecza Pan/i urządzenia mobilne (telefon/tablet)? | % respondentów |
Stosuję PIN/wzór do odblokowania ekranu | 65% |
Nie otwieram linków wysyłanych przez SMS-y | 64% |
Mam włączoną automatyczną blokadę ekranu po określonym czasie | 59% |
Pobieram aplikacje tylko z oficjalnych źródeł | 57% |
Regularnie aktualizuję system operacyjny | 55% |
Mam zainstalowany program antywirusowy | 54% |
Zawsze uważnie sprawdzam jakich uprawnień wymaga aplikacja, którą chcę zainstalować | 33% |
Zawsze wyłączam wi-fi i bluetooth, jeśli z nich nie korzystam | 25% |
Korzystam z firewalla (zapory sieciowej) | 20% |
Inny | 8% |
Nie korzystam z urządzeń mobilnych | 1% |
W żaden sposób nie zabezpieczam urządzeń mobilnych | 1% |
Dzieci w sieci
W grupie osób dbających dodatkowo o bezpieczeństwo w sieci są również rodzice, którzy często podejmują działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa najmłodszym podczas korzystania z internetu.
W tym celu:
- Korzystają ze specjalnych programów filtrujących i blokujących treści w internecie (20%)
- Regularnie sprawdzają historię przeglądania (17%)
- Samodzielnie blokują wybrane strony w przeglądarce internetowej (13%)
- Ustawiają odpowiednie filtry na routerze (9%).
Jakie dane udostępniamy w sieci?
PAYBACK, w ramach przeprowadzonego badania, zapytał Polaków również, o jakiego to typu dane udostępniają w sieci najczęściej — publicznie np. na portalach społecznościowych, jak i do wiadomości wybranych osób lub firm.
W pierwszym przypadku najczęściej wskazywanym rodzajem informacji było imię i nazwisko (36%) oraz adres e-mail (31%). Dużo dalej znalazły się zaś zdjęcia ze swoim wizerunkiem (14%). Co ciekawe, duża grupa osób wskazała, że nie udostępnia publicznie żadnych informacji na swój temat (36%).
Jakie informacje, widoczne dla wszystkich internautów, udostępnia Pan/i najczęściej w internecie? (np. na portalach społecznościowych, na forach, w komentarzach itp.) | % Respondentów |
Imię i nazwisko | 36% |
Nie udostępniam żadnych danych | 36% |
Adres e-mail | 31% |
Zdjęcia ze swoim wizerunkiem | 14% |
Datę urodzenia | 9% |
Numer telefonu | 8% |
Inne | 5% |
Adres zamieszkania | 3% |
Informacje o lokalizacji | 3% |
Filmy ze swoim wizerunkiem | 2% |
Informacje o miejscu zatrudnienia | 1% |
Informacje o swoim stanie cywilnym | 1% |
Jeżeli chodzi o dane udostępnianie tylko do wiadomości zamkniętej grupy odbiorców (np. firm)
– zdecydowanie najczęściej wskazywany był adres e-mail (81%). Dużo rzadziej wymieniane było imię i nazwisko (58%) oraz numer telefonu (34%). Dużo mniejsza była również liczba Polaków deklarujących, że nigdy nie udostępnia żadnych danych prywatnych (9%).
W ramach badania zadane zostało również pytanie o okoliczności, w których najczęściej Polacy podają swoje dane osobowe. Bezsprzecznie najpopularniejszą odpowiedzią było realizowanie zakupów online (69%). Często do przekazania danych dochodzi również podczas korzystania z usług e-administracji (51%) oraz bankowości elektronicznej (48%). 10% osób zadeklarowało, że zdarzyło im się przekazać firmie lub organizacji swoje dane osobowe w zamian za rabat lub inny benefit.
Jakie informacje, do wiadomości tylko wybranych osób lub firm, udostępnia Pan/i najczęściej w internecie? (np. poprzez wypełnianie formularzy bankowych, rejestrację na portalach lub wysyłanie prywatnych wiadomości mailowych itp.) | % Respondentów |
Adres e-mail | 81% |
Imię i nazwisko | 58% |
Numer telefonu | 34% |
Datę urodzenia | 16% |
Nie udostępniam żadnych danych | 9% |
Adres zamieszkania | 8% |
Inne | 4% |
Informacje o lokalizacji | 2% |
Zdjęcia ze swoim wizerunkiem | 2% |
Informacje o swoim stanie cywilnym | 1% |
W jakich okolicznościach podaje Pan/Pani w internecie swoje dane osobowe? | % Respondentów |
Robiąc zakupy | 69% |
Załatwiając sprawy urzędowe | 51% |
Korzystając z bankowości internetowej | 48% |
Rejestrując się na nowym portalu | 30% |
Zapisując się do newslettera | 27% |
Składając reklamacje | 24% |
Biorąc udział w konkursach | 15% |
Chcąc uzyskać rabat/benefit | 10% |
Nie podaję danych osobowych w internecie | 9% |
Inne | 5% |
Duże obawy
67% Polaków wprost deklaruje, że boi się wykorzystania swoich danych dostępnych w internecie przez osoby niepowołane. Znacznie mniejsza jest grupa osób, która obawia się ataku cyberprzestępców na swoje urządzenia, gdyż wynosi zaledwie 48%, przy czym aż 34% nie potrafi jednoznacznie określić swojego stanowiska w tym temacie.
17% Polaków deklaruje, że padło ofiarą cyberprzestępców, natomiast aż 31% osób stwierdziło, że nie jest pewnych, czy nie próbowano ich w przeszłości oszukać. Zdecydowanie najczęstszymi sposobami realizacji ataku było przesłanie fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową (6%) oraz zawirusowany link lub załącznik dołączony do maila lub SMS-a (6%). W przypadku osób posiadających doświadczenie ataku na swoje urządzenia obawa przed ponownym włamaniem na ich urządzenie jest dużo wyższa i deklaruje ją 61% osób.