Skip to main content
circle

17% Polaków deklaruje, że padło ofiarą cyberataku – 2. część wyników badania

C Cel badania: Diagnoza wiedzy i nawyków Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa
Badanie przeprowadzone zostało w marcu br.
Liczba respondentów: 404

Urządzenia mobilne królują – jak je zabezpieczamy?

Dla 67% Polaków urządzenia mobilne są głównymi urządzeniami wykorzystywanymi do przeglądania internetu. Wobec tak dużej popularności tego typu rozwiązań naturalne jest zapytanie o to, z jakich środków bezpieczeństwa korzystają ich użytkownicy.

Zdecydowanie najpowszechniejszą formą zabezpieczenia tabletów i smartphone’ów jest ustawienie kodu PIN lub ustawienie wzoru, który należy narysować w celu odblokowania urządzenia, z którego korzysta 65% respondentów. Niewiele mniej osób (64%) deklaruje, że nie otwiera linków wysyłanych za pośrednictwem wiadomości SMS. Dużą popularnością cieszy się również – automatyczne blokowanie ekranu po określonym czasie (59%), korzystanie z aplikacji pobieranych tylko z oficjalnych źródeł (57%), regularne aktualizacje systemu operacyjnego (55%) oraz posiadanie oprogramowania antywirusowego (54%). Na plus należy również zaznaczyć, że tylko 0,9% respondentów przyznało się do braku jakichkolwiek zabezpieczeń.

W jaki sposób zabezpiecza Pan/i urządzenia mobilne (telefon/tablet)? % respondentów
Stosuję PIN/wzór do odblokowania ekranu 65%
Nie otwieram linków wysyłanych przez SMS-y 64%
Mam włączoną automatyczną blokadę ekranu po określonym czasie 59%
Pobieram aplikacje tylko z oficjalnych źródeł 57%
Regularnie aktualizuję system operacyjny 55%
Mam zainstalowany program antywirusowy 54%
Zawsze uważnie sprawdzam jakich uprawnień wymaga aplikacja, którą chcę zainstalować 33%
Zawsze wyłączam wi-fi i bluetooth, jeśli z nich nie korzystam 25%
Korzystam z firewalla (zapory sieciowej) 20%
Inny 8%
Nie korzystam z urządzeń mobilnych 1%
W żaden sposób nie zabezpieczam urządzeń mobilnych 1%

 

Dzieci w sieci

W grupie osób dbających dodatkowo o bezpieczeństwo w sieci są również rodzice, którzy często podejmują działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa najmłodszym podczas korzystania z internetu.

W tym celu:

  • Korzystają ze specjalnych programów filtrujących i blokujących treści w internecie (20%)
  • Regularnie sprawdzają historię przeglądania (17%)
  • Samodzielnie blokują wybrane strony w przeglądarce internetowej (13%)
  • Ustawiają odpowiednie filtry na routerze (9%).

Jakie dane udostępniamy w sieci?

PAYBACK, w ramach przeprowadzonego badania, zapytał Polaków również, o jakiego to typu dane udostępniają w sieci najczęściej — publicznie np. na portalach społecznościowych, jak i do wiadomości wybranych osób lub firm.

W pierwszym przypadku najczęściej wskazywanym rodzajem informacji było imię i nazwisko (36%) oraz adres e-mail (31%). Dużo dalej znalazły się zaś zdjęcia ze swoim wizerunkiem (14%). Co ciekawe, duża grupa osób wskazała, że nie udostępnia publicznie żadnych informacji na swój temat (36%).

Jakie informacje, widoczne dla wszystkich internautów, udostępnia Pan/i najczęściej w internecie? (np. na portalach społecznościowych, na forach, w komentarzach itp.) % Respondentów
Imię i nazwisko 36%
Nie udostępniam żadnych danych 36%
Adres e-mail 31%
Zdjęcia ze swoim wizerunkiem 14%
Datę urodzenia 9%
Numer telefonu 8%
Inne 5%
Adres zamieszkania 3%
Informacje o lokalizacji 3%
Filmy ze swoim wizerunkiem 2%
Informacje o miejscu zatrudnienia 1%
Informacje o swoim stanie cywilnym 1%

 

Jeżeli chodzi o dane udostępnianie tylko do wiadomości zamkniętej grupy odbiorców (np. firm)
– zdecydowanie najczęściej  wskazywany był adres e-mail (81%). Dużo rzadziej wymieniane było imię i nazwisko (58%) oraz numer telefonu (34%). Dużo mniejsza była również liczba Polaków deklarujących, że nigdy nie udostępnia żadnych danych prywatnych (9%).

W ramach badania zadane zostało również pytanie o okoliczności, w których najczęściej Polacy podają swoje dane osobowe. Bezsprzecznie najpopularniejszą odpowiedzią było realizowanie zakupów online (69%). Często do przekazania danych dochodzi również podczas korzystania z usług e-administracji (51%) oraz bankowości elektronicznej (48%).  10% osób zadeklarowało, że zdarzyło im się przekazać firmie lub organizacji swoje dane osobowe w zamian za rabat lub inny benefit.

Jakie informacje, do wiadomości tylko wybranych osób lub firm, udostępnia Pan/i najczęściej w internecie? (np. poprzez wypełnianie formularzy bankowych, rejestrację na portalach lub wysyłanie prywatnych wiadomości mailowych itp.) % Respondentów
Adres e-mail 81%
Imię i nazwisko 58%
Numer telefonu 34%
Datę urodzenia 16%
Nie udostępniam żadnych danych 9%
Adres zamieszkania 8%
Inne 4%
Informacje o lokalizacji 2%
Zdjęcia ze swoim wizerunkiem 2%
Informacje o swoim stanie cywilnym 1%

 

W jakich okolicznościach podaje Pan/Pani w internecie swoje dane osobowe? % Respondentów
Robiąc zakupy 69%
Załatwiając sprawy urzędowe 51%
Korzystając z bankowości internetowej 48%
Rejestrując się na nowym portalu 30%
Zapisując się do newslettera 27%
Składając reklamacje 24%
Biorąc udział w konkursach 15%
Chcąc uzyskać rabat/benefit 10%
Nie podaję danych osobowych w internecie 9%
Inne 5%

 

Duże obawy

67% Polaków wprost deklaruje, że boi się wykorzystania swoich danych dostępnych w internecie przez osoby niepowołane. Znacznie mniejsza jest grupa osób, która obawia się ataku cyberprzestępców na swoje urządzenia, gdyż wynosi zaledwie 48%, przy czym aż 34% nie potrafi jednoznacznie określić swojego stanowiska w tym temacie.

17% Polaków deklaruje, że padło ofiarą cyberprzestępców, natomiast aż 31% osób stwierdziło, że nie jest pewnych, czy nie próbowano ich w przeszłości oszukać. Zdecydowanie najczęstszymi sposobami realizacji ataku było przesłanie fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową (6%) oraz zawirusowany link lub załącznik dołączony do maila lub SMS-a (6%). W przypadku osób posiadających doświadczenie ataku na swoje urządzenia obawa przed ponownym włamaniem na ich urządzenie jest dużo wyższa i deklaruje ją 61% osób.

scroll-to-top