Skip to main content
circle

Polacy są coraz bardziej EKO?

2 23 stycznia obchodzimy międzynarodowy Dzień bez Opakowań Foliowych. Wyniki badania PAYBACK Opinion Poll pokazują, że podczas ostatnich przedświątecznych zakupów opakowania papierowe były wybierane niemal tak często, jak te z folii i plastiku. Jednocześnie 1/5 Polaków zamówiło w tym czasie w internecie przesyłki zapakowane ekologicznie.

Według opracowania Eurostatu każdy mieszkaniec UE wytworzył w 2021 r. średnio 36,1 kg odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, a od 2010 r. ich ilość w przeliczeniu na mieszkańca wzrosła o ok. 29%.
PAYBACK Polska sprawdził, jak często korzystaliśmy z takich opakowań przy okazji zakupów przed Bożym Narodzeniem. Robienie zakupów spożywczych w tym okresie zadeklarowało aż 93% ankietowanych, a 73% badanych skorzystało z zakupów online.

W „spożywce” papier goni plastik

Jak pokazały wyniki badania PAYBACK, wśród materiałów, z których wykonane zostały opakowania przedświątecznych zakupów spożywczych, najczęściej wymieniane przez Polaków były: plastik, papier  i folia.

Na co Polacy stawiają, jeśli mają do wyboru ten sam produkt w opakowaniu ekologicznym (np. papier czy szkło) i w plastiku? Prawie 36% badanych zadeklarowało, że wybrałoby opakowania z tworzywa ekologicznego, a tylko nieco ponad 3% wybrałoby plastik. Blisko 60% nie chciało dokonać jednostronnej deklaracji.
Rozważając wybór opakowania ekologicznego i plastikowego, kierujemy się przede wszystkim ekonomią. Prawie 65% Polaków wskazało, że na decyzję o wyborze konkretnego typu opakowania wpływa cena produktu. Na drugim miejscu stawiamy poręczność samego opakowania, jego praktyczność i wygodę. Odpowiedziało tak ponad 37% ankietowanych. Prawie 30% stwierdziło, że wybór zależy od dostępności ekologicznego opakowania w danym sklepie.

Polacy bardzo dobrze radzą sobie z recyklingiem opakowań produktów spożywczych. Ponad 90% badanych stwierdziło, że stara się je zachowywać i wykorzystywać w innych celach. Drugie życie najczęściej dajemy słoikom, wykorzystując je na przetwory oraz opakowaniom, które służą nam jako pojemniki do innych produktów spożywczych lub rzeczy domowego użytku.

Polacy zostali również zapytani o opinię ws. liczby zużywanych przez siebie opakowań jednorazowych i są w tym obszarze wobec siebie dość krytyczni. 46% badanych stwierdziło, że jednorazówek jest za dużo, a ponad 40% odpowiedziało, że jest ich odpowiednia ilość.

W internecie szukamy opakowań EKO

W trakcie badania PAYBACK, Polacy zostali zapytani także o swoje przedświąteczne zakupy w internecie. Ponad 53% ankietowanych przyznało, że niektóre zamówione przez nich przesyłki były ekologicznie opakowane, a 20% kupiło wyłącznie produkty zapakowane w ten sposób. Prawie 64% respondentów deklaruje ponowne wykorzystanie opakowań z przesyłek internetowych do pakowania kolejnych paczek. Niecałe 17% ankietowanych odpowiedziało, że nie wykorzystuje ich ponownie w żaden sposób.
Badanie PAYBACK Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 03-07 stycznia 2025 r. metodą ankiety online na grupie 1141 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

scroll-to-top