Polacy nie boją się utraty swojej pracy na rzecz AI, II część badania
Badanie przeprowadzone zostało w lutym 2024 roku
Liczba respondentów: 404
Sztuczna inteligencja wskazywana głównie w branżach kreatywnych
W ramach badania Polacy zostali poproszeni o wskazanie sektorów gospodarki, w których ich zdaniem wykorzystywana jest już dzisiaj sztuczna inteligencja. Wskazywali też branże, w których można wg nich wdrożyć narzędzia oparte o A.I. W odpowiedziach na obydwa pytania najczęściej wskazywanych były branże kreatywne, takie jak reklama, marketing, grafika i media. Wysoko w odpowiedziach respondentów dot. aktualnego zastosowania sztucznej inteligencji w gospodarce była wskazywana branża nowych technologii (IT) oraz media społecznościowe. Jak wskazują wyniki badania PAYBACK, Polacy widzą duży potencjał w wykorzystaniu AI również do rozwoju medycyny oraz nauki i edukacji.
Co ciekawe, zdaniem 11% Polaków sztuczna inteligencja nie powinna być wykorzystywana w żadnym sektorze gospodarki.
W jakich sektorach Pana/i zdaniem jest wykorzystywana obecnie sztuczna inteligencja? | % całej badanej populacji, który wskazał daną odpowiedź |
Reklama | 61% |
Marketing | 59% |
Social Media | 53% |
Media | 47% |
Grafika | 45% |
IT | 43% |
Rozrywka | 43% |
Sprzedaż | 35% |
Analityka | 35% |
Nauka i edukacja | 33% |
Zakupy | 30% |
Medycyna | 29% |
Finanse | 26% |
Produkcja | 22% |
Transport | 19% |
Kultura i sztuka | 18% |
Polityka | 17% |
Prawo | 10% |
Nie wiem | 9% |
Inne | 8% |
W jakich sektorach wg Pana/Pani mogłaby być wykorzystywana sztuczna inteligencja? | % całej badanej populacji, który wskazał daną odpowiedź |
Reklama | 38% |
Marketing | 34% |
Grafika | 34% |
Media | 32% |
Medycyna | 32% |
Rozrywka | 31% |
Nauka i edukacja | 31% |
Social Media | 30% |
IT | 30% |
Analityka | 29% |
Sprzedaż | 27% |
Zakupy | 24% |
Finanse | 24% |
Produkcja | 23% |
Transport | 21% |
Kultura i sztuka | 20% |
Polityka | 15% |
Prawo | 15% |
Nie wiem | 13% |
Nie powinno się korzystać ze sztucznej inteligencji | 11% |
Inne |
Polacy podchodzą z ograniczonym zaufaniem do efektów pracy AI
Wyniki badania PAYBACK pokazują, że zaledwie 15% Polaków ufa efektom pracy wykonywanej przez sztuczną inteligencję. Ponad dwa razy więcej osób im nie ufa (33%). Zdecydowanie największą grupę stanowią jednak osoby, które nie posiadają jednoznacznej opinii w tej sprawie (52%).
Najczęściej wskazywanymi przez Polaków powodami braku zaufania do efektów pracy sztucznej inteligencji jest ogólna nieufność wobec procesów realizowanych bez udziału człowieka (14%), brak pełnej kontroli nad procesem (13%) oraz obawy dotyczące bezpieczeństwa (12%). Zastrzeżenia ankietowanych łączą się również z przekonaniem, że praca sztucznej inteligencji powinna być weryfikowana przez człowieka. Takie zdanie podziela aż 94% Polaków.
Bez obaw o przyszłość rynku pracy
Pomimo dużej rezerwy w podejściu do sztucznej inteligencji, Polacy raczej nie obawiają się negatywnych skutków jej wdrożenia dla rynku pracy. O ile blisko połowa (49%) badanych dostrzega możliwość zastąpienia ludzi w pracy przez AI, tak tylko 23% respondentów przyznaje, że boi się utraty pracy na skutek rozwoju sztucznej inteligencji a 21% nie ma w tej sprawie zdecydowanej opinii.
Komu może pomóc AI
55% Polaków uważa, że sztuczna inteligencja może pomóc w rozwoju obecnie działających firm. Zdecydowanie najczęściej wskazywanym obszarem, który mogłoby wesprzeć AI była analiza danych. Jak wskazują eksperci PAYBACK, obecnie jest to kluczowa dziedzina wspierająca rozwój przedsiębiorstw, a sztuczna inteligencja otwiera wiele nowych możliwości w tym zakresie.
W obecnych czasach większość decyzji biznesowych jest poprzedzana analizą i podejmowana na podstawie danych liczbowych. Obojętne, czy mówimy o wejściu na nowy rynek, tworzeniu lub dopasowaniu palety konkretnej linii produktów, kampanii marketingowej czy wyborze sposobów i kanałów dotarcia do klienta. Podejmowanie decyzji wyłącznie w oparciu o własne doświadczenie lub intuicję, wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. Jednocześnie rośnie ilość zbieranych informacji. Sztuczna inteligencja pozwala nam je przetwarzać w sposób bardziej efektywny. Dzięki temu możliwe jest tworzenie np. precyzyjnych predykcji zachowań konsumenckich , określenie optymalnej ceny produktu, trendów związanych z całą kategorią czy – co jest coraz ważniejszym czynnikiem – podatności konsumentów na zmiany ceny – mówi Artur Wyszyński, Menadżer ds. wdrożeń oraz rozwoju struktur IT w PAYBACK
Kolejnymi wskazaniami badanych Polaków dotyczącymi obszarów, w których sztuczna inteligencja mogłaby wesprzeć rozwój obecnie działających firm, było m.in. tworzenie treści marketingowych, automatyzacja procesów, szybsza obsługa klienta oraz rozpoznawanie potrzeb klientów.
W jakim obszarze Pana/i zdaniem sztuczna inteligencja mogłaby wesprzeć rozwój działających obecnie firm? | % całej badanej populacji, który wskazał daną odpowiedź |
Analiza danych | 42% |
Tworzenie treści marketingowych | 28% |
Automatyzacja procesów | 28% |
Szybsza obsługa klienta | 27% |
Rozpoznanie potrzeb klientów | 27% |
Przygotowanie oferty dla klientów | 22% |
Proces produkcyjny | 16% |
Tworzenie nowych produktów | 16% |
Obsługa reklamacji | 15% |
Podejmowanie decyzji biznesowych | 10% |
Transport | 9% |
Inne | 4% |
Potrzeba regulacji
Kwestią, która nie budzi kontrowersji wśród Polaków, jest potrzeba wprowadzenie regulacji prawnych, dotyczących wykorzystywania sztucznej inteligencji. Aż 90% Polaków oczekuje wprowadzenia tego typu przepisów.
Co ciekawe, większość Polaków opowiada się również za, podobnie jak w przypadku osób fizycznych, obłożeniem podatkami pracy wykonywanej przez sztuczną inteligencją. Rozwiązanie tego typu rozwiązanie popiera aż 61% osób ankietowanych osób.